zmaga-analitike

Kako analiza podatkov športnim ekipam pomaga najti zmagovalni ritem

Odločanje

Ta zapis boste brali 4 min

Ko gre za uporabo masovnih podatkov, športne ekipe nedvomno tlakujejo pot. Na njihove rezultate danes vse manj vpliva sreča in vse več skrbna analiza podatkov. Kaj se lahko naučimo podjetja od njihovega uspeha?

Saj poznate zgodbo angleškega prvoligaša Leicester City, ki je v sezoni 2015/16 na začudenje vseh osvojil prestižno Premier ligo? Klub, ki se v vsej svoji zgodovini nikdar ni potegoval za najvišja mesta, je spisal bržčas najbolj romantično zgodbo v sodobnem športu in ni ga bilo posameznika, ki jim ne bi privoščil naslova.

A kako hitro se lahko stvari obrnejo na glavo, se je pokazalo že prihodnje leto. Vstop v novo sezono za Leicester City ni bil tako uspešen in čeprav so v klubu uspeli zadržati večino nosilcev igre, strokovni štab nikakor ni mogel ugotoviti, zakaj ekipa ne more enako dominirati kot prejšnje leto.

Če bi se sami lotili ugibanja, bi sprva razumljivo predpostavljali, da so se vodilni klubi okrepili. In ne bi se motili. Bi pa vseeno težko odgovorili, zakaj je klub zaključil tekmovanje na dvanajstem mestu, vsaj šest mest prenizko na lestvici.

Je pa zato namesto nas odgovor poiskala analitika. Ko so se v klubu v vsej svoji nemoči lotili razbiranja masovnih podatkov in različnih analiz, so prišli do povsem drugačnih ugotovitev, kot so jih predpostavljali sami. Verjeli so namreč, da je njihov naslov osvojila smrtonosna napadalna igra — nenazadnje so gole dosegali z neverjetno lahkoto in prvenstvo v sanjski sezoni zaključili kot druga najučinkovitejša ekipa. A kot je pokazala analiza, je bila za uspeh v resnici najbolj zaslužna njihova trdna obramba, ki je onemogočala izpeljevanje uspešnih napadalnih akcij in ustavljala nasprotnike. V svoji zmagovalni sezoni je bil namreč Leicester City klub, ki ga je bilo najtežje »prebiti«.

Kot sta v delu The Numbers Game pokazala Chris Anderson in David Sally, tekme v sodobnem nogometu odločajo napake – najpogosteje napake najšibkejšega člena na igrišču. To ni bil zanemarljiv podatek za klub, saj so celotno sezono prilagajali način igre napačnemu prepričanju.

Nogomet je strateška igra, splošna statistika redko pove celotno zgodbo

Prav zaradi takšnih dognanj je v nogometu športna analitika v zadnjih letih močno posegla v igro. Trenerji – pa ne samo nogometni – po vsem svetu jo uporabljajo za usposabljanje športnikov in dvigovanje ekipe na višjo raven. Samo za občutek: deset igralcev s tremi žogami v desetih minutah ustvari 7 milijonov podatkovnih točk, kar vodstvu pomaga oblikovati treninge za vsakega posameznika posebej, da lahko na igrišču čim učinkoviteje opravlja zadolžitve, ki si jih je štab zamislil.

Veliko »naključij«, ki se dogajajo med tekmo, je tako v resnici stvar skrbne analize. Enajsterica, ki odide na igrišče, je kot usklajen orkester in ima že pred tekmo točno določene zadolžitve na igrišču, seznanjena pa je tudi z vsemi šibkimi točkami nasprotnikov, prek katerih skuša poiskati pot do zmage. To je tudi nemški nogometni reprezentanci prineslo naslov svetovnega prvaka.

Kako je analiza podatkov Nemčiji pomagala osvojiti prvenstvo v Braziliji?
Hitrejši pretok žoge Od prvenstva v Južni Afriki leta 2010 do prvenstva v Braziliji leta 2014 je nemška reprezentanca zmanjšala posest žoge na posameznika iz 3,4 sekunde na vsega 1,1 sekunde.
Enajstmetrovke Če je leta 2006 nemški vratar Jens Lehmann pri streljanju odločilnih enajstmetrovk na golovo črto stopil s plonk listom, ki je vseboval navodila trenerja vratarjev, kako posredovati pri strelu vsakega posameznika, je imel Manuel Neuer v Braziliji vse v glavi. Analiza strelov enajstmetrovk mu je med pripravami pomagala razumeti, kako se giba posameznik pred strelom in kam najpogosteje ustreli, da je sam lažje sprejel odločitev, kako ubraniti strel.
Podatki o nasprotnikih Strokovni štab je z analizo nasprotnikov pridobil kopico kakovostnih podatkov. Jérôme Boateng je tako lahko preučil, kako se Cristiano Ronaldo giba v polju, da bi ga lažje onemogočil. Analiziranje igre Francozov pa je nemški reprezentanci pomagalo, da so prepoznali njihove šibke točke – pokrivanje na boku – in vseskozi tekmo pritiskali na njih.

A danes analitika v športu ni več le stvar igre. Nogometni klubi so v resnici podjetja, ki morajo upravljati s procesi, mrežiti in povezovati privržence, organizirati dogodke/tekme itn. In za razliko od večine današnjih podjetij, lahko zdaj dognanja iz usmerjanja pravil igre razširijo na vsa področja svojega delovanja.

Tudi vaš uspeh v digitalni ekonomiji je odvisen od tega, kakšen odnos imate do svojih podatkov

Ni ravno res, da podjetja ne razumejo, kako pomembno je natančno pridobivati, združevati in analizirati podatke, ki jih ustvarijo pri delu. IDC-jeva analiza celo napoveduje, da bo trg masovnih podatkov leta 2020 dosegel vrednost dvestotih milijard dolarjev. A da bi podjetja lahko uspela s strategijo uporabe podatkov, morajo vendarle zaobiti tri največje izzive, ki so jih njihovi športni kolegi že rešili, in sicer morajo:

1. Ukiniti podatkovne silose,
2. Omogočiti enostaven dostop do podatkov in delo z njimi v skladu s potrebami posameznikov,
3. Poiskati kader, ki bo zmožen s pomočjo analiz sprejemati prave odločitve.

Šele nato bodo lahko razumela in z gotovostjo napovedovala trende in šele nato bodo lahko prepričana, da njihovo delovanje v ključnih trenutkih podpirajo prave odločitve.

Kako se lotiti poslovne inteligence v podjetju, preberite v dokumentu na spodnji povezavi.

Prenesi dokument