moorje

Prenehajte spodbujati preskakovanje dopusta

Kadri

Ta zapis boste brali 4 min

V podjetjih velikokrat nastopi težava, ko beseda nanese na dopust. Kot bi šlo za prepovedano besedo. Zdrznemo se že ob misli, da bo zaposleni za teden dni odsoten. Kdo pa bo opravil njegovo delo? In kako naročniku povedati, da bo rok dobave morda nekoliko daljši?

Kratkoročne organizacijske težave, ki bi jih že tako morali razrešiti pri postavljanju letnih planov, hitro zasenčijo koristi, ki jih počitek lahko prinese. Kar se vse bolj izkazuje tudi v praksi. Veliko nas verjame, da je dopust za podjetje kontraproduktiven. Da bodo zaposleni podjetju bolj koristni in bodo več naredili, če si dopusta ne bodo vzeli. In če ne kažejo znakov utrujenosti in si želijo delati, zakaj jih ne bi pri odločitvi spodbujali? Po drugi strani pa je tudi vsepovezanost ustvarila določena pričakovanja, da moramo biti ves čas dostopni. Tudi na dopustu. Denimo s pregledovanjem e pošte ali sodelovanjem pri konferenčnih klicih.

Vse to zagotovo ni dobro. V podjetju si vendar želite spočite zaposlene, ki bodo skozi vse leto sposobni ohranjati raven produktivnosti in kvalitete. To pa ni mogoče, če se od stresnega okolja ne morejo distancirati. Delo na dopustu nikakor ni dopust. Pa če še tako verjamete v to. Prakticiranje dela na dopustu vodi v izgorelost.

To je pokazala tudi raziskava združenja za upravljanje s človeškimi viri, v kateri so ugotavljali razlike med zaposlenimi, ki so izkoristili dopust, in tistimi, ki ga niso. Ugotovili so, da:

  • so zaposleni, ki izkoristijo svoj dopust, bolj produktivni. Ker imajo več energije, porabijo tudi manj časa za zaključevanje opravil, kot bi ga sicer.
  • se poveča tudi njihova zavzetost, zaradi česar manj razmišljajo o zamenjavi službe.
  • da so zaposleni, ki so preživljali neprekinjen dvotedenski dopust, imeli na voljo več časa za povrnitev moči. Zaradi tega so bili bolj spočiti in bolj pripravljeni ponovno zagristi v delo.
  • so zaposleni, ki so med letom izkoristili dopust, potrebovali manj bolniških dni oziroma so bili manjkrat odsotni.

Tako na dopust ne smemo gledati kot na strošek, ki ga je treba kriti v času odsotnosti zaposlenih, ampak kot investicijo v večjo produktivnost in kreativnost, pa tudi zdravje in zadovoljstvo zaposlenih.

Dopust pa vam ponuja tudi dodatne informacije o delovanju podjetja, ki bi jih sicer spregledali. Razkriva vam lahko organizacijske luknje, ki jih je nujno treba zakrpati. Morda do odhoda sodelavke Mateje sploh niste opazili, da je edina, ki hrani vsa pomembna gesla ali zna uporabljati določen program na računalniku.

Hitro pa lahko prepoznate tudi preobremenjenost določene osebe v podjetju in na podlagi tega izvedete potrebne ukrepe. Kakršenkoli je že razlog, da vaši zaposleni ne odhajajo redno na počitek, na vas je, da to spremenite. Tukaj so štirje ukrepi, ki se jih vodstva lahko poslužite, da bi se zaposleni bolj odločno odločali za dopust.

1. Zaposlenim bodite za zgled

Če samo govorite o pomembnosti dopusta, a si ga tudi sami ne vzamete, se bodo zaposleni upravičeno spraševali, ali je res dobro in sprejemljivo, da odidejo na počitek. Zato si vzemite čas za oddih in nehajte samo govoriti, da je za opraviti še veliko stvari, ki ne morejo čakati.

Med svojim dopustom tudi ne odgovarjajte na e-pošto. S tem na zaposlene zgolj vršite pritisk, da tudi od njih pričakujete dosegljivost in odzivnost.

2. Razmišljajte o zamenjavah

Velikokrat razlog, zakaj zaposleni ne odidejo na dopust, ni to, da ga ne bi hoteli, ampak imajo toliko dela, da ne vedo, kako bi to lahko izvedli. Usedite se z njimi in poiščite rešitev, kdaj in kako izpeljati dopust. V času odsotnosti jim poiščite zamenjavo in odstranite vse zadržke, ki jim preprečujejo, da bi za nekaj časa pozabili na delo.

3. O dopustu odprto komunicirajte

Če zaznavate, da se je delo za zaposlene umirilo, to izpostavite in predlagajte, da je morda odličen čas za oddih. Še posebej, če že nekaj časa niso bili na dopustu. Povprašajte jih tudi po razlogih, zakaj si dopusta niso vzeli prej. Pomembno je, da periodično pregledujete seznam dopustov in zaposlene aktivno spodbujate, da ga koristijo. Rok in najprimernejše datume, kdaj je treba izkoristiti daljši oddih, lahko določite skupaj z zaposlenimi.

4. Spodbujajte čas za počitek

Dopust začnite dojemati kot del poslovanja in ne krizno obdobje. Ne zavijajte z očmi, ko nekdo zaprosi za dopust ne pričakujte od njih, da bodo med oddihom na konferenčnem klicu. Prav tako ne zalagajte ljudi z delom, tik preden se odpravljajo na dopust, in poskrbite, da jih po vrnitvi ne bo pričakal poln inbox nalog in naročil. Zaradi tega bodo drugič dvakrat razmislili, ali si dopusta sploh želijo.

Tako bodo zaposleni vedeli, da si lahko kadarkoli vzamejo čas za oddih in povrnitev moči brez strahu, da z dejanjem lahko vplivajo na delovanje podjetja ali pod vprašaj postavijo svojo službo.


Vas zanima več? Pišite mi:

mag. Maja Žagar

SAP Slovenija
Pišite mi Obiščite me na LinkedInu